Een trouwe kring vaste klanten, een afzetgebied waar concurrentie de weg nog niet kent en professioneel personeel dat aan een half woord genoeg heeft. Dat is de goodwill van jouw bedrijf. Deze ontastbare meerwaarde is essentieel bij het bepalen van de verkoopprijs. Neem je die niet mee in de waardebepaling, dan gaat je bedrijf voor een te lage prijs naar een opvolger. Haal daarom alles uit jouw goodwill. Wij vertellen je hoe.
Wat is goodwill?
Goodwill is het gedeelte van de marktwaarde van een onderneming dat niet te vangen is in activa en passiva. Het zijn bedrijfswaarden die je niet precies kunt berekenen. Terwijl de goodwill wel bepalend is voor de uiteindelijke verkoopprijs. Denk aan kundig personeel dat een flink aandeel heeft in klantenbinding. Absoluut van waarde, maar tegelijkertijd niet uit te drukken in een geldbedrag.
Daardoor is goodwill een grijs gebied. Jij hecht er als verkopende partij misschien meer waarde aan dan de kopende partij, die van plan was om zijn eigen personeel mee te nemen. Dat komt ook omdat jij beter zicht hebt op de meerwaarde hiervan. Hoe beter jij de goodwill op waarde kunt schatten, hoe eerlijker jouw bedrijf gewaardeerd wordt.
Jouw goodwill kan bestaan uit:
- Kundig personeel
- Bedrijfsimago
- Goede reputatie
- Bedrijfslocatie
- Grote naamsbekendheid
- Een vaste klantenkring
- Groot marktaandeel
- Het afzetgebied
Goodwill berekenen
Er zijn verschillende methoden om de goodwill van een bedrijf te berekenen. De meest gangbare manier om goodwill te berekenen is om te kijken naar de winst over een aantal jaren en deze dan te vermenigvuldigen met een factor 3 tot 5. Een accountant of overnamespecialist kan je helpen bij het bepalen van de factor.
Dat werkt zo.
- Je berekent de gemiddelde winst van de afgelopen drie tot vijf jaar
- Corrigeert dit met de buitengewone baten en lasten: dit zijn de kosten en opbrengsten die niet ontstaan door normale bedrijfsvoering.
- Trek hier de ondernemersbeloning van af. Nu heb je de overwinst berekend.
De factor waarmee je deze overwinst vermenigvuldigt is dus meestal getal tussen de 3 en 5. Deze factor is afhankelijk van kwalitatieve zaken als management en organisatie, concurrentiepositie, ontwikkelingen in de branche en de duurzaamheid van de overwinstsituatie. Vermenigvuldig de overwinst met die factor. Hieruit rolt de goodwill van het bedrijf. Weten hoe goodwill bijdraagt aan de overnameprijs van je business? Lees hier verder.
Bepaal jouw goodwill met behulp van onze bedrijfsovername adviseur.
Afschrijven goodwill
Hoewel goodwill niet eenvoudig in cijfers is uit te drukken, schrijft deze onzichtbare meerwaarde wel degelijk af. Goodwill moet in 10 jaar afschrijven volgens de Wet inkomstenbelasting artikel 3.30 IB. Dat betekent dat je jaarlijks een percentage van maximaal 10 procent moet rekenen. Het is een richtlijn, immers schrijft de goodwill sneller af in economisch minder gunstige jaren.
Goodwill en earn-outregeling
Waar de waarde van een auto of kledingstuk vaststaat en hooguit onderhevig is aan inflatie of korting, laat goodwill zich dus niet zo gemakkelijk uitdrukken in een aantal cijfers. Het kan zo zijn dat de koper de waarde van de goodwill ter discussie stelt. Komen jullie er samen niet uit, dan kan een earn-outregeling uitkomst bieden.
Earn-outregeling
De koper voldoet een deel van de goodwill meteen bij de overdracht. Koper en verkoper spreken met elkaar af om de resultaten na een bepaalde periode te bekijken. De koper krijgt zicht op hoe de goodwill zich uitbetaalt. Als de koper blijft profiteren van winst, betaalt hij het resterende bedrag later aan de koper terug.
Goodwill is letterlijk dat extraatje wat een bedrijf heeft. Het is de meerwaarde of winstcapaciteit van een onderneming. Het wordt ook wel gezien als ‘ondernemersrendement’. Goodwill kan dus verdwijnen zonder dat daardoor de productie afneemt of geschaad wordt. Zoals wanneer die ene betrokken medewerker afscheid neemt maar de klandizie daardoor niet afneemt.
Persoonlijke goodwill en ondernemersgoodwill
Een bedrijfseigenaar met een vlotte babbel of een ondernemer met veel specifieke kennis. We hebben het over persoonlijke goodwill: de toegevoegde waarde van de ondernemer zelf. Heb je het over toegevoegde waarde die zorgt voor structureel meer winst dan gaat het over ondernemersgoodwill. Denk aan exclusieve recepten in een driesterrenrestaurant of octrooijen.
Goodwill beschermen
Alle kaarten gaan op tafel als de fase van prijsonderhandelingen is aangebroken. Het risico bestaat altijd dat de potentiële overnamekandidaat de onderhandelingen afbreekt. Je wilt niet dat hij of zij er dan met jouw unieke verdienmodel, ideeën of bedrijfsregels vandoor gaat. Bescherm je goodwill en zorg dat de tegenpartij deze op waarde schat. De toegevoegde waarde van je bedrijf is niet fysiek en laat zich dus niet achter slot en grendel leggen.
Ga daarom voor de start van de onderhandelingen een non-concurrentiebeding aan. Dit is vooral essentieel bij een bedrijf dat nauwelijks uit activa, maar vooral uit een uitgebreid klantenbestand en kennis bestaat. Ook is een geheimhoudingsovereenkomst onmisbaar, zodat de bedrijfsgeheimen binnen de muren van je organisatie blijven.
Advies bij verkoop bedrijf? Laat je begeleiden door een deskundige en kom tot de beste prijs.