Het gebruik van online media is sinds de start van de coronacrisis toegenomen, blijkt uit het meest recente Nederlands Online Bereikonderzoek. Vooral nieuwssites floreren op de pandemie, maar de cijfers gelden evengoed voor zakelijke websites. Tijd voor jou dus om budget te reserveren voor digital marketing. Nog niet overtuigd? Wij zetten de voordelen op een rij.
Wat is digital marketing?
Digital marketing omvat alle marketingvormen waarbij gebruik wordt gemaakt van een digitaal kanaal. Het raakt aan online marketing, maar is breder. Denk aan alle producten of diensten die digitale technologie gebruiken. Dus internet, maar ook mobiele apparaten en andere digitale mediavormen.
Jouw digital marketing kan bestaan uit:
- Online blogs
- Advertenties op social media
- Pushberichten
- App ads
- Tv-reclame
Voordelen digital marketing
Leads genereren en deze omzetten in betalende klanten. Dat is wat je met digital marketing kunt doen. Door al jouw kanalen en tools optimaal op elkaar in te richten zodat het een geautomatiseerd proces wordt. Denk aan een online formulier waar lezers een e-book downloaden door hun e-mailadres in te vullen, waarna ze in een mailflow terechtkomen en op die manier worden overgehaald om contact op te nemen.
1. Wereldwijk bereik
Met een nieuwe zakelijke site, bijbehorende webteksten én socialmediaberichten die constant naar jouw teksten verwijzen, creëer je een groot bereik. Wereldwijd, als je een lange adem hebt. Boeiende campagnes kun je ook op die manier verspreiden. Met de juiste inhoud en een aansprekend verhaal worden lezers geprikkeld om afbeeldingen, video’s en artikelen te delen en te liken, waardoor je bereik toeneemt.
2. Meetbare resultaten
Online is alles trackable. Met webanalyses of een Google-account kun je makkelijk vaststellen hoe effectief je campagne is geweest. Hetzelfde geldt voor je socialmediakanalen. Bekijk de statistieken van LinkedIn en Instagram en zie maandelijks hoeveel meer volgers je erbij kreeg, hoe vaak er op je profiel geklikt is en waar bezoekers vandaan komen. Zo kun je met behulp van deze data de creativiteit van je team ondersteunen.
3. Lagere kosten
Met online content realiseer je organisch bereik. Je hebt er meer geduld voor nodig maar het is uiteindelijk goedkoper dan de peperdure SEA en ads. Met een goed geplande en gerichte digitale campagne bereik je bovendien in één keer de juiste lezers. Ben je daarnaast ook nog eens helemaal volledig in jouw boodschap, dan begrijpen je online klanten direct wat je bedoelt en wat er van hen verwacht wordt. Dat scheelt weer een hoop telefoontjes van klanten naar de klantenservice. En dat zie je terug in lagere personeelskosten.
4. Meer klantloyaliteit
Doordat volgers en lezers jouw merk telkens voorbij zien komen, bouw je loyaliteit op. Personaliseer je berichtgeving en laat eens een enthousiaste collega aan het woord. Of vertel als CEO zelf in een video hoe je bent gestart met het bedrijf en wat jullie missie is. Jouw doelgroep identificeert zich sneller bij wat jij communiceert en dit levert nieuwe opdrachtgevers en vers personeel op. Weten hoe je aan de online reputatie van je business kunt werken? Lees hier meer over online reputatie.
Schakel de hulp in van een marketingexpert bij het opzetten van jouw digital marketingstrategie. Weten wat Business Kansen voor jouw business kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.